maandag 18 maart 2013

prentje in Groningen, deel 2

Hebben we een favoriet museum, staat het in Groningen. Zal je altijd zien.

Ik hou van kleine, overzichtelijke musea. Zo'n museum waar je niet het gevoel hebt er in te verdwalen. Waar je alle kunstwerken de tijd kunt geven die ze verdienen.
En het is helemaal fijn als er creatieve workshops worden gegeven, waardoor het aanvoelt als een kunstzinnig broeinest.
Het GR-ID heeft het allemaal. Vakmensen die de tijd nemen om dingen uit te leggen. Een prachtig gebouw (het was vroeger een oude school) vol karakter. En dan worden er ook nog eens geweldige workshops gegeven.
Enthousiast vroeg ik aan vrouwen die met rolletjes vol drukinkt stonden te zwaaien hoe ze zich hiervoor hadden opgegeven. 'Via Groupon', was het verrassende antwoord. Groupon? Ik dacht dat je daar alleen korting kreeg voor van die baden met visjes erin die dan aan je tenen gaan knabbelen, waardoor je hele zachte voeten krijgt. Dat soort activiteiten, zeg maar. Maar nee, ook dit soort workshops kun je er blijkbaar met korting regelen.
  
Ik kan niet zo goed uitleggen wat zo'n museum met me doet. Ik voel me er thuis, al mijn zintuigen staan op scherp. Ik zie overal schoonheid, tot in de werkbladen in het atelier van drukker/kunstenaar Werkman aan toe.

En dit keer is Zoon het voor de verandering een keer met me eens.
'Volgens mij heb ik "museum" verkeerd geschreven', zegt hij aarzelend.
'Ik vind juist dat je het heel goed hebt geschreven', antwoord ik. 'Het is een plek vol Muzen'.

11 opmerkingen:

  1. Och, en ik dacht zondag nog; zou het ' De Sten' zijn die een paar berichtjes boven mijn krabbel in het gastenboek van het GR-ID stond?! Ja dus, wat leuk :-) Wij gingen er vrij impulsief heen tijdens weekendje Groningen, en hadden het niet willen missen; karakteristiek gebouw, geschiedenis, fijne expo inderdaad, indrukwekkende rondleiding en enthousiaste vrijwilligers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja fijn hè. Toen ik in Groningen studeerde waren het museum en ik praktisch buren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben toch nieuwsgierig en vraag het toch: was de zeefdruk duur? (Mag ook via mail hoor ;))
    En wat stom hè, ik heb in dezelfde straat gewoond, maar ik ben er nooit geweest... Ik was te druk met de kroegen :) Maar ik ben in de verleiding om te gaan als er een leuke workshop komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe mee in het rijtje: ook ik woonde op loopafstand van het museum, maar naar binnen gaan....ho maar. Het zal de leeftijd wel geweest zijn.
    Wat mooi dat je zo genoten hebt, en zoon ook. En je was wel heel dicht bij mij in de buurt...gezellig.

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's en sterkt mijn voornemen om het museum te bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog zo'n leuk museum! Jammer dat Groningen zover weg is!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor mij is Groningen ook al zo ver weg. Alles wat ik leuk vind in en aan (grote) plaatsen is ver weg. (ra ra, waar woon ik?) Ik zou wel erg graag richting Groningen gaan na jouw berichten en foto's. Misschien om te combineren met de expositie Nordic Art in het Groninger museum. Wil ik ook graag zien. Ben je een dag onder de pannen. (heeeele mooie pannen wel te verstaan...)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Werkman was mijn reden voor grafische vormgeving! Nog steeds op stip op nummer 1. En oh wat voel ik me thuis in zo'n werkplaats, tussen drukpersen en inkt. De geur, de sfeer, de rommeligheid. Ik weet precies wat je bedoelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig hoor jouw foto's van/uit dit museum!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt een geweldig museum! Ik ben in jaren niet in Groningen geweest... ik had er mijn eerste baantje als werktekenaar. Als ik jou blog zo bekijk weet ik zeker dat ik binnenkort een weekendje Groningen inclusief GR-ID ga doen!

    BeantwoordenVerwijderen